村上春樹在上週遠赴以色列接受耶路撒冷文學獎,摘錄了其中幾段話,恰可述說這位我心中當代偉大作家一路走來的創作本質;同時也要問問自己:「有勇氣在高牆倒下時護著脆弱的蛋殼嗎?」

And that is why I am here. I chose to come here rather than stay away. I chose to see for myself rather than not to see. I chose to speak to you rather than to say nothing.
這就是我來到這裡的原因。我選擇親臨此地,而不是逃避。我選擇來看一看,而非遮蔽雙眼,我選擇在這裡向大家說幾句話,而非沉默。

Please do allow me to deliver a message, one very personal message. It is something that I always keep in mind while I am writing fiction. I have never gone so far as to write it on a piece of paper and paste it to the wall: rather, it is carved into the wall of my mind, and it goes something like this:
請允許我在這裡向你們傳遞一則訊息,是一個屬於我個人的訊息。在我寫小說時我總是在心裡牢記,但我從來都不會把它寫成備忘錄貼在牆壁,因為我已將其鐫刻在心靈之牆。它是這麼寫的:

“Between a high, solid wall and an egg that breaks against it, I will always stand on the side of the egg.”
“在一座高聳堅固的牆和與之碰撞的雞蛋兩者間,我永遠都站在雞蛋那一側”。

 原文連結
--


 
arrow
arrow
    全站熱搜

    鐵山豬 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()